fredag den 28. august 2015

EN FEMTEDEL



Haven lige nu, mine lathyrus er gået godt igang, bedre sent end aldrig og en salig duft de giver.


   Agapantus har overvintret derfor først i blomst nu. 
    Jeg gravede to gode blokke af græsset og smed over dem,det klarede de sig godt med og nu så flotte de står.Klar til at folde sig ud.


          Nedenunder købt af Ide Haven på plantemarked i søndre anlæg i foråret



            Står her nedenunder.......altså smuk




    Er godt tilfreds med resultatet for i år og gravet den ene hundrede krone ned efter hinanden blev det 
     også til. Opbyggelsen blev affald, i form af sammenrevne blade,grene, og græstørv det gav et godt
      fundament som er stabilt at stå på, god humus,dernæst komposteret hestemøj og god jord i massevis .
  
         


   Solhatten breder sig, den er rigtig skøn og giver fin pondus i haven majestætisk næsten.
   Det siges at det er kun den gule solhat der breder sig.... 


   Stolt kavaler.



Det blev en femtedel af haven,et forholdsvis godt bed, men der skal nok rokkes lidt rundt alligevel så jeg må igang med at planlægge til næste år.
Der skal være en pergola og et hjørne med bænke og gerne lidt vand.....og en gangbro...så tegnebrættet kalder.

10 kommentarer:

  1. God planlægning, er altid sjovt at planlægge og se hvad der kommer ud af det, nogen gange overraskes man. Det ser hyggeligt ud hos dig, så det bliver spændende at se det videre forløb :-). Lige en lille rettelse, det er ikke jomfru i det grønne, men stolt kavaler ;-), men lige smukke er de :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Margit dejlig med en mester ved hånden når det glipper angående blomsternes navne
      Jeg glæder mig også til videre plan
      God weekend

      Slet
  2. Åh, jamen den hukommelsestab for dine fine ord altid godt at have en mester ved sin side.
    God weekend...Margit.

    SvarSlet
  3. Sikke nogle flotte bede du har lavet! Skønt at solhattene breder sig hos dig, det gør de nemlig ikke rigtigt her i min tunge jord. Fint tip omkring at få agapanthus til at overleve vinteren i det fri. Lathyrusen har også været længe om at komme i gang her pga. af manglende varme og jeg kan se du har mange blomster på dem, flere end jeg har ;)
    Rigtig god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Rose 🌹 jeg håber dine lathyrus vil blomstre overdådigt. God weekend.

      Slet
  4. Jeg kan huske da du viste billeder af det sted hvor du havde lavet terrasse og jeg må sige at bedet er blevet utrolig flot. Masse af dejlige blomster som nærmest stråler om kap med hinanden. Det må være dejligt at nyde bedet
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
  5. Hej Kirsten. Du Kan tro der er sket meget. For 3år siden lå et drivhus i tusindvis af stumper lige her på grunden hvor bedet nu stråler. Ja heldigvis glemmer vi.,men tak for det at det er jo vigtig at være taknemmelig. Jo jeg nyder farver og stemning. Hel kort. God weekend.

    SvarSlet
  6. Hej Grethe.Dejlige billeder fra din have.Og det var da godt nok sent med de lathyrus..............men bedre sent end aldrig.
    Mine agaphantus overvintre altid i mit drivhus.
    Og et skønt bed du har lavet.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
  7. Det er ikke nemt at komponere flotte staudebede, men du er sluppet godt fra det. Det ser rigtig godt ud.

    SvarSlet
  8. Tak Nette. Det er en vanskelig opgave, men tager man det man kan lide så går det nok an, det jeg syntes der kan volde problem er højden de skal bare være iorden. Der skal nok alligevel rokkes lidt om....og føjes nye til...
    Hilsen fra mig til dig,

    SvarSlet